Nacionalni dan davanja ove godine bio je posvećen
organizacijama kojima su ključna tema mladi, zato što su istraživanja
pokazala da su državna i filantropska ulaganja u mlade veoma niska.
Ovaj, sedmi po redu, Nacionalni dan davanja, proslavljen je danas, 9.
oktobra, prvi put na dve lokacije u Beogradu, u Privrednoj komori Srbije
u i u Parku na Topličinom vencu.

U velikoj sali Privredne komore Srbije obeležavanje Nacionalnog dana
davanja otvorio je izvršni direktor Srpskog filantropskog foruma Veran
Matić rekavši da je današnje okupljanje važno i zbog toga što je prvi
put upriličen susret predstavnika biznis sektora i organizacija civilnog
društva sa mladima u fokusu i da se nada da će ta vrsta komunikacije i
povezivanja postati stalna praksa. Osvrnuvši se na izazove koje
predstavlja današnji svet, on je dodao da „podrška i filantropski
angažman kompanija može pripremiti mlade za neizvesnu budućnost i
osigurati kritički, etički i pametan način upotrebe i razvoja novih
tehnologija za dobrobit društva“.
– Samo saradnja – filantropije, poslovnog sektora, neprofitnog sektora,
države i obrazovnog sistema, može da osigura društvo u kojem će mladi
biti srećni, poštovani, zaposleni i sa budućnošću, poručio je Matić na
kraju svog obraćanja prisutnima.

Okupljenima se obratila i v.d. pomoćnika ministra za turizam i omladinu
g-đa Ivana Antonijević koja je tom prilikom poručila da je samo ove
godine Ministarstvo podržalo 192 projekta udruženja i jedinica lokalne
samouprave iz cele zemlje, u ukupnom iznosu od 325 miliona dinara i da
je to samo jedandeo izdvajanja države za mlade.

– Kontinuirano radimo na stvaranju uslova u kojima će mladi moći da uče,
rade i napreduju, kako bi ostvarili svoje pune potencijale. Da bismo u
tome uspeli, neophodna je saradnja svih aktera iz javnog, korporativnog
i civilnog sektora. Ministarstvo podstiče intersektorsku i interresornu
saradnju, a ovakvi događaji, poput Nacionalnog dana davanja posvećenog
mladima, dragocena su prilika za čvršće povezivanje, koje će sigurno
doprineti unapređenju kvaliteta života mladih u Srbiji, dodala je još
Ivana Antonijević.

Nakon uvodnih govora, sada već tradicionalna priznanja i svedočanstva
dobrote dodeljena su istaknutim organizacijama, kompanijama, medijima i
pojedincima. Veliko „Priznanje  dobrote“ uručeno je Aleksandru i
Miodragu Kostiću za celokupan doprinos kulturi davanja, i nakon
renoviranja i doniranja čitave opremljene zgrade naučnim fakultetima
Beogradskog univerziteta. Ostala „Priznanja dobrote“ dobili su dr
Slavica Plavšić, Jovan Mitrović, Aleksandar Savin, Bojan Marković, Ivan
Đolić, Miloš Perović, zatim Sandra Mandić za emisiju „Male velike
priče“ Insajder TV, kao i Branko Stanković za emisiju „Kvadratura
kruga“. Među organizacijama i kompanijama, „Priznanja dobrote“ dobili su
dm drogerie markt d.o.o, Trag fondacija, Fondacija Ana i Vlade Divac,
kao i Intesa Fondacija filantropska organizacija.

Pre dodele priznanja, organizacije učesnice ovogodišnjeg obeležavanja
Nacionalnog dana davanja predstavile su pristunim predstavnicima biznis
sektora svoje aktivnosti i buduće planove vezane za mlade. Tom prilikom
uručena su im i „Svedočanstva dobrote“ za „sve ideje, akcije, ohrabrenje
i dobra dela“. Među njima su bili Krovna organizacija mladih Srbije,
Alternativni centar zadevojke, SOS dečja sela, Asocijacija DUGA, Centar
za integraciju mladih, NURDOR, Džedajski pokret, IRIDA, Centar za
nestalu i zlostavljanu decu, ADRA, Forum mladih sa invaliditetom,
Generator, Music Art Project, Cepora, Svetionik, LiceUlice, Unija
srednjoškolaca Srbije, Centar za socijalnu integraciju dece i mladih
Zvezda, udruženja Okular, Fileo, Roditelj, Naš svet, naša pravila, kao i
Fondacija Jedro. Mediji kojima je uručeno „Svedočanstvo dobrote“ su
Radio-televizija Srbije, Insajder TV, K1 televizija, Euronews Srbija,
Tanjug i WMG fondacija, dok su za dugoročnu podršku organizacijama za
mlade ove nagrade zaslužili i Kompanija OutSystems, Sonja Dakić,
Uniprogres d.o.o, MOBA Botanical Skincare, Crna Ovca i Kompanija EXLRT.

U Parku na Topličinom Vencu tokom celog dana održan je Festival
filantropije, osmišljen kao jedinstveni sajam na kojem je 25
organizacija civilnog društva predstavilo svoj rad brojnim
zainteresovanim građanima. Festival je bio zaokružen odličnim muzičkim
programom u kom su učestvovali hor “Muzika nade”, “Trumpet Girls”, Kralj

Čačka i predstavnici članova „Benda 55“.  Kako bi se tokom dana
prikupilo što više donacija, posetioci Festivala mogli su da učestvuju u
aktivnostima organizacija tokom same manifestacije, doniraju im sredstva
ili pomognu rad organizacija kupovinom majica, šolja, sitnica.
Organizovana je i posebna Zona zabave u kojoj su posetioci mogli da
učestvuju u izazovima i „izađu na crtu“ poznatim ličnostima u nekoj od
laganih sportskih aktivnosti poput stonog tenisa ili basketa 1 na 1.

Posebnu pažnju posetilaca Festivala filantropije privukao je izložen
Porsche “Sally Carrera 996”, restauriran kolekcionarski primerak,
najpribližnija verzija automobila Sally iz Pixarovog crtanog filma
“Cars” (2006). Ovo prvo pojavljivanje Sali u javnosti obeležilo je
početak kampanje za aukcijsku prodaju ovog automobila koja će se
završiti u decembru, dok će sav dobijen prihod biti doniran fondaciji
SOS dečja sela Srbije.

Srpski filantropski forum, kao organizacija koja okuplja fondacije,
kompanije, organizacije civilnog društva, donatore, pojedince i
filantrope, ustanovila je 2018. godine Nacionalni dan davanja kao dan
kad se obeležavaju i slave filantropija, solidarnost i kultura davanja.
Nacionalni dan davanja slavi se 9. oktobra, na dan rođenja Mihajla
Pupina, velikog srpskog inovatora i filantropa.

Dobrota se piše srcem.

Ovogodišnji Nacionalni dan davanja i Festival filantropije realizuju se
u okviru projekta Snaga aktivizma, koji finansira Američka agencija za
međunarodni razvoj (USAID), a sprovodi Trag fondacija i druge partnerske

organizacije,među kojima su CRTA, Krovna organizacija mladih Srbije,

Feministički kulturni centar BeFem, Fondacija Slavko Ćuruvija i Srpski

filantropski forum.